Hoe krijg ik mijn verhaal onder de aandacht?
In de Achterhoek is veel te beleven. Achterhoek Nieuws is de uitgever die al deze organisaties en mensen samenbrengt! Wekelijks brengen wij 15 weekbladen uit en publiceren wij het nieuws op de nieuwswebsites.

Misschien met een persbericht, maar hoe schrijf ik dat?
Stappenplan voor persberichten:
- Verdiep je in de doelgroep. Dat zijn meestal inwoners in de leeftijd van 25 tot 100 jaar die geïnteresseerd zijn in lokaal nieuws.
- Wat is het nieuws? Bedenk en beschrijf goed wat jouw verhaal bijzonder maakt. Denk aan die ene artiest op jouw evenement, het speciale onderwerp van jouw lezing of de uitmuntende prestatie van jouw elftal.
- Trek de lezer in jouw verhaal. Balanceer bij de kop tussen prikkelend en informatief. In de lead geef je antwoord op de 5 W’s en de H: wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe?
- Schrijf oprolbaar. De meest belangrijke informatie moet bovenaan staan, de minst belangrijke onderdaan. Zo kan de redacteur de tekst ‘oprollen’.
- Voeg een foto bij. Alleen met een foto kan de redactie het bericht ook op de website plaatsen.
- Persbericht klaar? Versturen maar!
Tips voor het schrijven
- Schrijf actief
- Gebruik korte zinnen
- Vermijd jargon en ‘inside information’
- Vermijd de wij-vorm en de u-vorm
- Gebruik aansprekende quotes
Handig om te weten voor de foto
Het is belangrijk dat het beeld een duidelijke relatie heeft met het persbericht. Mensen op een foto doet het altijd goed, maar zorg er wel voor dat je toestemming hebt gevraagd. Gebruik je een foto van een fotograaf: vraag dan ook eerst om toestemming en vermeld dan ook de naam van de fotograaf bij de foto (in verband met copyright).
Zet het bestandsformaat voor een foto op ‘zo groot mogelijk’. Minimaal 200dpi en het liefst 1 MB groot.
Pluk nooit zomaar een foto van internet; dit is wettelijk niet toegestaan en zelfs strafbaar.
“Een verhaal met beeld valt vaak meer op”
Laatste tips
- Voeg het persbericht altijd als Word bestand en de foto als JPG-bestand in de bijlage van een mail
- Gebruik een duidelijk onderwerp voor de mail
- Zet in de begeleidende tekst eventuele verzoeken, zoals het moment van publiceren of doorplaatsing naar andere titels
- Vermeld contactgegevens (inclusief telefoonnummer) zodat we contact op kunnen nemen bij vragen
- Mail het persbericht naar één redactie: dat is voldoende en zo ontstaan er geen dubbelingen
Onze redacties
Titel | E-mailadres | Deadline persberichten |
Aalten Vooruit | redactie@aaltenvooruit.nl | Vrijdag 12.00 uur |
De Band | redactie@de-band.nl | Vrijdag 12.00 uur |
Achterhoek Nieuws Winterswijk | redactie@achterhoeknieuwswinterswijk.nl | Vrijdag 12.00 uur |
Doetinchems Vizier | redactie@doetinchemsvizier.nl | Vrijdag 12.00 uur |
Gelderse Post | redactie@geldersepost.nl | Vrijdag 12.00 uur |
Montferland Journaal | redactie@montferlandjournaal.nl | Vrijdag 12.00 uur |
Contact Bronckhorst Noord | redactie@contact.nl | Vrijdag 12.00 uur |
Contact Bronckhorst Midden | redactie@contact.nl | Vrijdag 12.00 uur |
Contact Bronckhorst Zuid | redactie@contact.nl | Vrijdag 12.00 uur |
Achterhoek Nieuws Borculo-Ruurlo | redactie@achterhoeknieuwsberkelland.nl | Maandag 12.00 uur |
Achterhoek Nieuws Eibergen-Neede | redactie@achterhoeknieuwsberkelland.nl | Maandag 12.00 uur |
Contact Zutphen-Warnsveld | redactie@contact.nl | Maandag 12.00 uur |
Berkelbode | redactie@berkelbode.nl | Maandag 12.00 uur |
Elna | redactie@elna.nl | Maandag 12.00 uur |
Groenlose Gids | redactie@groenlosegids.nl | Maandag 12.00 uur |
Achterhoek Nieuws is uitgever van:
- Aalten Vooruit
- De Band
- Achterhoek Nieuws Winterswijk
- Doetinchems Vizier
- Gelderse Post
- Montferland Journaal
- Contact Bronckhorst Noord
- Contact Bronckhorst Midden
- Contact Bronckhorst Zuid
- Achterhoek Nieuws Borculo-Ruurlo
- Achterhoek Nieuws Eibergen-Neede
- Contact Zutphen-Warnsveld
- Berkelbode
- Elna
- Groenlose Gids
Foto door brotiN biswaS via Pexels